Ankartext och sökmotoroptimering

Den 17 november, 2009, i Sökmotoroptimering,

Ankartext och sökmotoroptimering

De flesta nybörjare inom webbutveckling gör fel nästan direkt. Webbdesignen kan vara klar och helt perfekt för branschen, man allt annat då, hur är de? För att synas i sökmotorerna så krävs det kunskap, man måste bygga och utforma sin webbplats korrekt för att sticka ut och få besökare, det räcker inte med att ha en snygg design på webbsidan. Många som läser om sökmotoroptimering läser att länkar och innehåll spelar en väldigt stor roll, och det gör det. Men man måste låta sökmotorerna göra sitt jobb innan man kan gå vidare och göra sitt egna.

De som läser att länkar endast kan påverka rankningen positivt, delvis bara göra nytta har helt fel. Det kan även göra skada. Har du 4 starka länkar till din webbplats idag och fixar ytterliggare 5 till så behöver inte du få en bättre rankning för det. Du kan till och med hamna på en sämre position än du hade innan på den sökmeningen / sökordet du ville ranka bättre på. Så att läsa sig till SEO är inte alltid bra, det ska komma från en pålitlig källa om det ska vara värt att tro på, annars är det oftast inte det. När jag läser något nytt inom sökmotoroptimering som jag inte läst om innan så brukar jag testa mig fram, jag gör helt enkelt som det står att man ska göra och väntar på att resultatet ska visa sig vara korrekt, vilket det oftast inte är. Man kan inte säga att något är bra att göra förens man testat det själv, den som skriver om det har troligen inte testat själv, bara läst om det någon stans.

Kommer du ihåg artikeln fel sökmotoroptimering ger skada? Jag tror att det SEO-bolaget har läst sig till sina urusla kunskaper inom sökmotoroptimering. Ägde jag det drabbade företaget skulle jag göra allt för att byta kontraktet.

Om vi återgår till det populära ämnet om länkar så finns det massor att berätta om där. En del saker håller man för sig själv för att man inte vill att någon annan ska ta del av bra SEO kunskaper och utnyttja det själva. Men en sak som jag kan avslöja till läsarna av Webbdo´s blogg är att man inte alltid ska använda sin ankartext när man länkar till sin sida från externa sidor. Använd istället flera olika meningar som innehåller 1-2 nyckelord så att du berättar för sökmotorerna att din sida har mycket innehåll om just dessa 1-2 nyckelorden.

Exempel: Om vi säger att din webbplats har innehåll om träning och hälsa. Din titel för framsidan är ”gå ner i vikt enkelt med GI metoden”. Använd då inte alltid externa länkar som länkar med exakt den ankartexten. Du kan istället använda andra ankartexter som ”gå ner i vikt med GI”, ”metod för att gå ner i vikt” eller varför inte ”GI metoden fungerar för dig med viktproblem”.

Använder du hela tiden olika ankartexter och länkar till din startsida så berättar du både för sökmotorerna och dina besökare att det finna bra information att läsa om just detta på din sida. Har du samma hela tiden så kan detta uppfattas som spam och då kan du rankas sämre. Ett annat tips är att ha med de orden i ditt innehåll som du använder i din ankartext också, detta är inte nödvändigt men ett plus för din webbsida. Med detta tipset så önskar jag dig lycka till med din sökmotoroptimering, tror du mig inte så kan du ju alltid testa dig fram. Jag har lyckats med flera webbplatser, så varför skulle inte du göra det?

Mer artiklar för dig med intresse för SEO!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Letar du efter något?

Använd sökfunktionen under för att hitta:

Tjäna pengar

Vill du tjäna pengar som återförsäljare av webbhotell? Läs mer...