Bli hittad i sökmotorerna

Posted · Add Comment

Bild på förstoringsglas - Så hittas du i sökmotorerna!

Vi på Webbdo får varje vecka förfrågningar om våran tjänst inom sökmotoroptimering. Där frågar olika företag vad de ska göra med sin hemsida för att få den att synas. Men även privatpersoner ”vågar” fylla i formuläret för att låta oss granska deras webbplats. Oftast är det så att det är nya webbplatser som är uppbyggda helt fel, som i frames eller annat krångligt som varken vi eller sökmotorerna gillar. Då är det inte så konstigt att en sida inte syns i sökmotorernas organiska lista.

Hur ska man gå tillväga för att på bästa sätt få sin webbplats att synas mer och oftare i SERPen? Det finns massa saker som man kan göra. Ett av de är att bygga sin webbplats med ett publiceringsverktyg som älskas av sökmotorerna. Ett av de är WordPress, men även Joomla! har på senare tid blivit populärare bland webmasters. Det går även att använda FrontPage eller liknande Dreamweaver för att få sin webbplats genomsökt av robotar. Men då gäller det att den även är HTML validerad som denna webbplatsen är.

URL struktur - Bild på http://www.Använd rätt URL struktur för bättre träffresultat. Har du märkt att Google oftar listar domäner som har sökordet i URLen? Det gör de i alla fall, så varför ska du inte bygga en webbplats med rätt struktur som Google gillar att ta med i sitt sökresultat? Exempeldomän: www.dinhemsida.se/webbtjanster/ där sökordet är ”webbtjänster”. Google fet markerar alltid sökordet som finns i titeln, beskrivningen eller i URLen. Så använd SEO URL när du bygger upp en ny webbplats, eller ändra dina gamla så att de blir som ovannämda exempel. OBS! Använd 301 redict på dina gamla URLer för att inte förlora pagerank eller den gamla sidans rankning (även om den inte var bra).

Titeln är den som får dig att ranka högre. Det första som sökmotorerna går efter är din titel, men även lika mycket innehållet på din hemsida. Men om vi fokusera på titeln så är det den som gör att en besökare klicka vidare från sökmotorernas sökresultat. Så använd alltid en bra beskrivande titel som är attraktiv för den blivande besökaren men även så att den beskriver innehållet på din sida så bra som möjligt.

Fet markera viktiga ord och använd h-taggarna rätt på din webbplats. Detta har en viss betydelse även idag, trotts att denna metoden oftast används av Black hat SEOare. Men överdriver du inte med vad detta kan hjälpa dig så ska du inte vara orolig för att använda den. Du kan ju se hur mycket vi har fet markerat av texten på denna sidan. Men det är inte för att vi vill upplysa sökmotorerna, utan för dig som läsare.

En stark länk till din webbplats ger dig en bra push. För både nya och gamla webbplatser så måste man mer eller mindre minst ha en stark länk till sin webbplats. Den ska helst komma från en sida som är inom samma bransch som din sajt är inom. En PR 4-5 sida skulle vara utmärkt för att få dig att ranka. Men även fler länkar än en ända skadar inte heller (om du inte överdriver). Det svåra för dig som inte vet så mycket om sökmotoroptimering är att veta värdet av en länk och sida. Det finns olika värde på länkar, en del länkar till din hemsida kan vara värdelösa medans andra är riktigt bra. Rådfrågar oss om du vill ha hjälp med att veta om en länk är bra eller dålig till din webbplats.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *