Idag tänkte jag titta närmare på hur mycket domännamnet spelar in i sökmotorernas sätt att ranka webbplatser. Och till en början så kan jag säga att den som äger en domän och som har sökordet i domännamnet ligger ett steg före sina konkurrenter i SERP. Det blir som en extra push då domänen har hela eller en del av sökordet i domänen, det bästa är om hela sökordet finns med och inget annat. Det tråkiga är att de flesta domäner som innehåller bra sökord redan är upptagna. Och om man då vill ha en domän som innehåller ett specifikt sökord så kan man få betala ett dyrt pris för den.
Test av nyckelord i domänen
För att testa om namnet i domänen gör skillnad så väljer vi en bransch som är väldigt konkurrentutsatt, och det är självklart poker. Gör man en sökning på Google.se så kommer poker.se upp som förstaplats i sökresultatet. Och för att den domänen är given till att synas högst upp så betyder det inte att den alltid kommer att göra det.
Som man kan se så har Google fet markerat ordet poker, både i titeln, beskrivningen och i URLen. Google har även belönat denna sajten med sitelinks som du kan se mellan beskrivningen och URL. På andraplats i sökresultatet hittar man domänen pokerstars.se, och även denna sajten är belönad med sitelinks.
Så Google berättar vad som spelar in här, och som denna artikeln handlar om så är URLen en av dem. Vill man tar en topp tio placering på ett väldigt konkurrentutsatt sökord så är det att rekommendera att ha nyckelordet i domänen. Det kan även vara så som pokerstars har i din domän. De har nyckelordet ”poker” i URLen, vilket är perfekt för deras varumärke. Men det bästa är att endast ha nyckelordet och inget annat som poker.se har. Då får man flera rankningspositioner helt gratis, tack vare domänen. Men sen så är innehållet på den domänen också väldigt given så att den kan ha en förstaplats!
Andra relaterade artiklar på Webbdo.se