Uppdatering: Detta är nu tillfixat av Hotmail.com. Vi rekommenderar istället att du läser någon av följande artiklar som också handlar om e-postmeddelanden.
- Välj bland flera olika e-postklienter
- Spärra e-postadresser och skapa filter
- Ställ in e-post för extern klient
Vi har sen tidigt i morse haft problem med att utgående e-postmeddelande till hotmail.com. Informationen som angivits till oss från Hotmail har varit att de spärrat utgående e-post från vissa IP-nummer vi har i våran miljö. Detta på grund av ”forwarders” som verkar skickat igenom en del SPAM.
Information från 20/7
Uppdatering 12.31: Vi har fått kontakt med Hormail för att lösa situationen.
Uppdatering 19.20: Hotmail.com har angivit mer info och vi felsöker just nu våran miljö.
Uppdatering 19:43: Alla ”forwarders” lokaliserade och skickade till Hotmail.com
Uppdatering 21.54: Detta påverkar inte alla våra kunder men närmare 70%.
Information från 21/7
Uppdatering 13:43: Vi inväntar bekräftelse från Hotmail.com på att de ska ta bort denna tillfälliga spärr på våran IP-miljö.
Uppdatering 19:16: Inget svar har ännu erhållits av Hotmail – Vi har efterfrågat en uppdatering på när detta kan vara löst.
Information från 22/7
Uppdatering 09:12: Delar av våran miljö kan nu skicka till Hotmail. Det är dock fortfarande problem med omkring 15% webbhotellskontona. Hotmail har ännu inte återkommit med mer information om dessa återstående. Vi har skickat påminnelse för att påskynda detta.
Information från 23/7
Nu är det endast 5% av våran webbhotellsmiljö som är påverkad.
Information från 24/7
Hotmail har nu bekräftat att de tagit bort alla våra delade IP-adresser. Anledningen till den tillfälliga spärren var uppsatta forwarders hos flera av våra kunder. Majoriteten av mail som framfördes till Hotmail från våran miljö på detta sättet antog de var SPAM. Men detta var feltolkat och nu tillrättat.