Uppdatering 2016-01-08: Denna bloggposten skrevs under sommaren 2009. Då det händer väldigt mycket inom just SEO är tyvärr denna artikeln inte ”up-to-date”. Vi rekommenderar dig istället att läsa denna artikeln som har väldigt spännande innehåll för dig som jobbar med webbutveckling! Du får bland annat reda på hur Google kvalitetsbedömer webbplatser och vad de förväntar sig av en sida för att ranka denna högt.
Vårt företag har precis tagit ett steg mot att få sin plats på Internet och i sökmotorerna. Vi lanserad våran företagssida nu i helgen och har dessvärre inte blivit indexerade av någon sökmotor än, men det kommer. Det kan ta upp till 3 veckor innan en ny webbplats syns i SERP:en (Search Engine Results Page) över relevanta träffar. Och vi har inte panik över det, för det kommer vi till slut att göra. En grundregel inom sökmotoroptimering är att inte vara för snabb med att få inlänkar till sin webbsida. Man ska låta det ta sin lilla tid och låta sökmotorerna göra sitt jobb, man ska inte göra det åt dem. Är man för snabb på detta så kan det hända att det tar ännu längre tid att bli indexerad och det vill man helst avstå. Man ska låta länkarna kommer naturligt…
En rolig sak vi nyss kollade upp på Whois lookup om våran domän var att den är 100% titel relevant, hela sidan är 100% relevant för dess innehåll (text) samt att SEO poängen även var 100%. Detta är är grymt bra trotts att det inte är något vidare hjälpmedel för att sökmotoroptimera en webbsida. Den mäter bara onpage, inte några externa länkar eller så. Men kul att se i vilket fall som helst. Vad har din webbplats för procentandel av dessa 3 sakerna?
Med denna enkla resurs från domaintools.com så kan man kolla hur relevant sin webbplats är. Och vi fick full pott på alla stegen utan att ens använda oss av verktyget förens hela webbplatsen var färdigbyggd. Är inte det ett gott tecken på att vi kan sökmotoroptimering samt onpage optimering?