Få igång din e-butik med hjälp av Google AdWords

Publicerad klockan 12:30

Att sätta upp en ny e-butik innebär nya utmaningar. Tekniskt sett kan det vara besvärligt nog att integrera en e-butik med sin webbplats. För nybörjaren blir det ytterligare en utmaning att komma igång med sökmotoroptimering. Frågan är då om det finns någon genväg till synlighet och för att få igång försäljningen. Ja, genvägen innebär åtminstone ett komplement och bör behandlas parallellt med sökmotoroptimering. En nystartad e-butik måste i många fall till en början finna sig i att köpa annonser. Det beror främst på att en nystartad e-butik sällan har ett starkt varumärke och som attraherar potentiella kunder via exempelvis Google.

Lär dig Google AdWords

För att ge sin e-butik en fräsch start så rekommenderas att skapa ett konto på Google AdWords. Det är en tjänst från Google som innebär att man kan köpa annonser, vilket är en snabb väg till synlighet. Dina annonser kommer att visas i Googles egna annonssystem som heter Google Adsense. Annonsenheter kan förekomma på såväl Google som på relevanta webbplatser. Välj en lämplig summa att investera i annonser och undersök vilka för dig relevanta sökord som är värda att lägga bud på via Google AdWords. En stabil ökning av besökare till e-butiken kommer att erfaras när du har några välriktade Google AdWords-kampanjer i rullning. Givetvis leder det till ökad försäljning och nya potentiella kunder.

Det är viktigt att du ständigt utvärderar vilka sökord som har resulterat i flest kunder. Annonseringen genom AdWords kan på så sätt effektiviserats och du garanteras att de pengar du investerarar hamnar rätt. De sökord som har visat sig gett flest kunder är sökord som du vill ranka bra på i det organiska sökresultatet.

Läs på och lär dig!

Allt för många som använder Google Adwords för att hitta nya potentiella kunder betalar för mycket! Det är därför väldigt viktigt att läsa på och lära sig hur Google´s annonseringssystem fungerar. När kunder till oss bett om hjälp, har vi många gånger kunnat sänka deras kostnader med 5-15% samt även ökat antalet besökare för en mindre kostnad. Detta ökar din chans till bättre ROI. Och det är inte kunder som annonserat för några tusenlappar, utan kunder som ligger på en budget runt 30 000 kr / månaden för sin annonsering på Google.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *