Innehållet – viktigare än vad man kan tro, eller?

Publicerad klockan 01:15

Glad pojke som läsar

Det är många som ständigt strävar efter viktiga förstaplaceringar på Google. Det kan vara en tuff kamp – speciellt när det handlar om populära sökord. Generellt kan man säga att Google är intresserad av så mycket information som möjligt. Hur Google rankar din webbplats bestäms algoritmiskt beroende på innehållsmängd, nyckelord, länkpopularitet och bilder. Design och stilrenhet tycker många är viktiga faktorer när det handlar om e-butiker, och många resonerar att en kort beskrivning av produktsortimentet är att föredra. Webbplatsen gynnas dock starkt av mycket textinnehåll. En designmässig hållbar strategi är att lägga in relativt mycket text samtidigt som produkterna får en tydlig synlighet.

Bortsett från korrekt sökmotoroptimering on-page, d.v.s. att webbshoppen är kodad med meta-beskrivning, titlar och rubriker m.m., så bör minst hundra ord beskriva varje produktkategori. Förslagsvis placeras texten i en informationsruta i underkant till produktkategorins huvudrubrik. Tänk dock på att försöka undvika att den potentiella kunden behöver scrolla på sidan. En bredare design är därför att föredra men även så att fokus läggs på produkten och inget annat runt omkring.

Disponera även hundra ord på själva produktbeskrivningen, och ge en så detaljerad och relevant beskrivning som möjligt och försök använda sökord som du tror kommer ge resultat. I övrigt gäller att rubrikerna är genomtänkta – både för kategori- och produktsidorna. Titlarna bör även vara hierarkiskt indelade. Se även till att inte placera texterna så att de döljer dina produkter.

Din e-butik bör vara uppbyggd av sökmotorvänliga URL:er, d.v.s. att varje sida har en unik adress. En webbplats som exempelvis är uppbyggd av frames ger ingen adressförändring när man navigerar runt de olika sidorna på webbplatsen. Varför är det så viktigt med unika adresser i din e-butik som är tydliga. Sökmotorvänliga och unika adresser gynnar din e-butik om andra skulle vilja länka till dina produkter. De ges då möjlighet att djuplänka till en specifik produkt och chansen att länkens ankartext innehåller relevanta sökord ökar. Sökmotorvänliga adresser har förmodligen stort inflytande för att förbättra avslutsfrekvensen. Vill man bestämt ha frames-funktionen så är det möjligt att åtgärda adressproblemet genom att använda sig av scrollbara divar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *