Inställningar för e-post

Publicerad klockan 01:39

Genom vårt webbhotell kan man ställa in så att man får sina e-postmeddelande till sin iPhone eller annat mobiltelefon. Men även till andra externa e-postklienter som Microsofts Outlook eller GroupWise. Men denna artikeln riktar sig främst till den som vill skicka och ta emot e-post från sin telefon.

Enkel beskrivning med bilder

1. I din kontrollpanel på webbhotellet ska du leta upp ”Lägg till / ta bort E-postkonton”.

I kontrollpanelen på Webbdo

2. När du väl kommit in där så kommer du att se en lista med alla dina e-postadresser som du skapat. Har du inte skapat någon så finns det en ruta som du ska fylla i önskad e-post (under din domän) och sedan så hamnar den under i listan. Längst ut i kanten finns det flera länkar till inställningar för e-post. Som du kan se under på bilden. Klicka på ”More” och sedan på ”Configure Email Client”. Du kan även ändra ditt lösenord på ”Change Password” som du också ser en länk till i bilden under.

Hur man ställer in

3. Efter du har klickat kommer du att komma till en sida som kan hjälpa dig att ställa in ditt e-postprogram automatiskt som du har på din dator. Eller (som i detta fallet) så finns det även manuella inställningar som visas.

Bild som visar hur

Lägg till mailklient inställningar

4. På bilden över visas inte lösenordet. Utan lösenordet angav du vid skapandet av e-postadressen. Om du glömt bort det så kan du enkelt skapa ett nytt. Kolla bild 2 och klicka på ”Change Password”. Nu när du har alla uppgifterna om din e-postadress så ska du lägga till dessa i din iPhone eller annan mobil.

Ställ in på iPhone

  • Tryck på ikonen Inställningar.
  • Tryck på E-post, kontakter, kalendrar.
  • Under Konto trycker du på Lägg till konto.
  • I listan över e-postleverantörer väljer du Annat.
  • Under E-post tryck på Lägg till e-postkonto.
  • Fyll i dina uppgifter och tryck på Nästa.
  • Nu kommer det upp om du vill välja IMAP eller POP3. Välj IMAP (funkar med POP3 också).
  • Skriv nu in dina inställningar som du hittar i din kontrollpanel på Webbdo. Bild 3 visar hur.

I bilden så finner man dessa inställningarna.

Mail Server användarnamn: test+webbdo.se
Inkommande Mail Server: mail.webbdo.se
Utgående Mail Server: mail.webbdo.se(servern kräver autentisering) port 26
Stödda Inkommande Mail Protokoll: POP3, POP3S (SSL/TLS), IMAP, IMAPS (SSL/TLS)
Stödda Utgående Mail Protokoll: SMTP, SMTPS (SSL/TLS)

Lösenordet visas ej. Punkt två beskriver hur du ändrar / skapar nytt.

Nu är dina inställningar klara för din iPhone. Det kan hända att du behöver starta om den för att få det hela att fungera, men oftast så funkar det direkt! Beskrivningen över fungerar även till andra smartphones och mobiltelefoner samt olika e-postprogram. Det enda man egentligen behöver för att kunna ställa in och få kontakt med e-posten är det som beskrivs i punkt 3.

Fungerar inte e-post från din enhet?

Om lagt till inställningar enligt ovan men ändå inte får det att fungera. Vänligen dubbelkolla följande inställningar.

  • Testa att lägga till inställningarna manuellt istället för automatiskt. Ibland fungerar inte de automatiska inställningarna tillsammans med din enhets version.
  • Testa att lägga till både med och utan SSL/TLS. Ibland kan det vara lite klurigt om din enhet använder antivirus eller liknande.
  • Testa att radera alla e-postinställningar från din enhet. Starta om den och lägga till dem ingen. Notera att det också är viktigt att du byter ut ditt lösenord för din mail innan du ansluter! – gör denna ändringen i din kontrollpanel (cPanel)!
  • Om du testat alla dessa saker över ska det fungera. Möjligen har du försökt ansluta med fel lösenord och då spärrats av vårt nätverk. Om så behöver vi din IP-adress för att kunna låsa upp spärren – skicka denna till våran kundtjänst så vi kan bistå i detta.


    Använd https://whatismyipaddress.com/ för att se vilken ip-adress du har och skicka denna till oss.

OBS! notera att du måste ha följt ovanstående guide. Du kommer att bli ombedd att göra detta av våran support. Om du ej gjort det kommer du behöva göra det – annars kommer du ej kunna ha e-post på din externa enhet och få då använda någon av våra webbaserade e-postklienter.

Notera att vi enbart supporterar problem som uppkommer på våran egna plattform och servrar. Har du problem med att lägga till e-postadress på din egna enhet är detta något som vi ej kan vara ansvariga för. Men har du följt ovanstående ska det fungera. Vi har inte haft en enda kund sedan 2009 och fram tills nu 2019 som ej lyckats efter att följt ovanstående.

Läs våra andra guider som kan hjälpa dig med de vanligaste frågorna vi får av kunder.

5 Responses to "Inställningar för e-post"
  1. oscar skriver:

    hej
    jag försöker lägga upp en mailadress kopplat till mitt webhotel model guld. jag använder Outlook. kan du ge mig de rätta uppgifterna. med de som finns på sidan lyckas jag inte riktigt. pop3 server behöver korrekt server för inkommande o utågende server. tacksamt
    Oscar

    • webbdo skriver:

      Hej,

      Använd Imap och använd inkommande/utgående mail.DINDOMÄN.com. Byt ut DINDOMÄN men din egna domän så ska det fungera för dig. Fungerar det inte trotts detta kan du kontakta kundtjänst i menyn över som gärna hjälper dig.

      • oscar skriver:

        tack men det funkar ändå inte, så jag testar med kundtjänsten.
        Med vänlig hälsning
        Oscar

        • webbdo skriver:

          Hej,

          Anledningen till att det inte fungerade för dig var för att du angett server.webbdo.se i inkommande och utgående e-post. När man gör det fungerar det, men uppkopplingen kommer att avbrytas då och då för att ett certifikat inte finns tillgängligt för dig. Detta då du ansluter med SSL till webbdo.se (vår domän). Du ska istället använda uppgifter om din egna domän för inkommande och utgående e-post. I ditt fall blir det mail.contrafolium.com

  2. peter werme skriver:

    Jag har gjort enligt ovan samt använt inkommande port 993 , utg port 465 men funkar ej.
    Kan ni hjälpa?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *