Att det finns kärlek mellan e-handel och sökmotoroptimering går det inte att sticka under stolen med. Kraften som driver det framåt är kunder som köper minst en gång. Allra helst flera gång om och om igen. Det kan man få genom att bygga sin webbutik på ett sätt som accepteras av sökmotorerna och sina besökare. Men det är inte alltid lätt, iallafall inte när det kommer till att få länkar till sin webbplats på ett så naturligt sätt det bara går. Men en herre som kan det här med e-handel och länkarnas värde är Christian Rudolf från Disruptive. Jag lämnar över ordet till honom och hans kollega i videon under som har ett och annat tips att berätta om.
Vi tackar för dem 5 tipsen som kan förändra flera företags försäljningssiffror de kommande åren. Det handlar bara om att göra det där lilla extra. Även om man, som exempelvis Christian nämner ger bort produkter så får man oftast alltid något tillbaka. Vare sig det är en länk, ett tack eller en varmt spridning i dem sociala medierna så är det alltid något! Man sätter en stämpel som på något sätt klistrar sig fast i minnet på den som får produkten. Även om personen i sig inte ”sprider” vidare produkten på något sätt som finns så kanske denna personen väljer att handla vid ett senare tillfälle från e-butiken.
Det fungerar på företag också
Om man tittar tillbaka något år eller faktiskt bara någon månad innan årsskiftet så har Webbdo själva fått produkter från andra företag. Och notera då att detta inte är inom webbutveckling alls, utan från företag inom helt andra branscher. Det senaste som kom i ett medelstort postpaket var produkter relaterade till kost och hälsa. Jag förutsätter att detta inte var för att Webbdo driver ett företag inom webbutveckling. För vad skulle dem ha ut av att skicka hälsoprodukter till oss? Inget, utan detta var för alla andra webbplatser runt om kring som drivs av Webbdo inom hälsobranschen. Däribland www.kosten.nu som har helt okej besökarantal för sin bransch.
Företaget som jag talar om ville självklart synas på sidan. Gör dem det idag? Ja, så jag skulle vilja påstå att denna metoden fungerar på företag också och man gör det på rätt sätt.
Om du gillade denna artikeln kanske du också är intresserad av att läsa om hur man enkelt säljer mer till en och samma kund? Avvara 2 minuter, det är värt tiden för din e-handels skull!