När man är Internetkonsult för flera olika företag som vi är. Då får man tillgång till försäljningssiffror, besökarantal, ordrar, populära produkter och annat intressant som visar hur besökarna rör sig på en webbplats. Det som alla företagare har gemensamt är att de vill sälja- och omsätta mer pengar. Och det är här som vi kommer in och granskar all historik bakåt i tiden och analyserar webbplatser som sen i slutändan kommer att göra att våra kunder säljer mer och ökar sin vinst. I denna artikeln tänkte vi ta upp några saker som kan göra att du säljer mer från din e-butik/webbshop med start från idag.
Vi har under granskat en e-butik och deras säljkanaler på Internet. Företaget är idag känt för dem flesta, och vi hoppas att även du känner till det. Om inte så gör du det efter att du läst denna artikeln.
Gymgrossisten – Är ett företag som nischat in sig på träning. De säljer kosttillskott, träningskäder och utrustning.
- Om man besöker deras sida så möts man direkt av kampanjer och rabatter. Detta gör att den potentiella kunder direkt får en positiv känsla vilket alltid är bra. Även om produkterna som det är rabatt på inte är något för kunden egentligen. Man ska alltid sträva efter att ha nöjda kunder från start till mål. Och det har detta företaget lyckats med.När man sen har plockat sina produkter som man vill ha och kommer till kassan för e-butiken. Då möts man först av en ruta där man kan fylla i om man har presentkort eller en rabattkod. Detta medför att kunden kan få ytterligare rabatter på det som köpts. Även om personen i fråga inte har en kod så är detta en positiv sak som följer med till slutet av beställningen.
- Den andra punkten (2) på beställningssidan visar vilka produkter man köpt med avdragen rabatt. Här kan kunden se exakt hur bra priser det är. Är det ett pris som tilltalar, kan kunden enkelt lägga till extra av en eller flera produkter utan att lämna ”kassan”. Detta kallas merförsäljning och är något som vi verkligen rekommenderar alla att använda sig av i sin egna e-butik.
- Den tredje punkten som kunden möts av innan chansen finns att fylla i sina kunduppgifter är ”Missa inte dessa bonuserbjudanden”. Då har Gymgrossisten lagt till bonusprodukter som kunden får (utan extra kostnad eller till väldigt bra rabatt) om de väljer att handla för en viss summa. Det finns fyra steg. Väljer kunden att handla för minst 500 kr får han/hon en viss produkt och denna bonustrappan går ända upp till 2500 kr. Detta kan gör att om en kund plockat ihop för exempelvis 480 kr går tillbaka in i webbshoppen och köpter ytterligare något för att komma upp i summan för bonusen. Även här har företaget tänkt till och vill ha merförsäljning på sina produkter.
- Sista punkterna ger företaget en ytterligare hint som kan göra att de säljer mer. Detta genom att erbjuda delbetalning på det som köpts. Då kan man som en sista utpunkt få kunden att handla mer då priset ändras till det billigare i kundens ögon.
Som slutord för Gymgrossisten så har de lyckats med sin konvertering, detta för att vi själva handlar där och går i några av fällorna varje gång. Vi har inte analyserat företaget på djupet, utan tagit information av det vi själva upplevt. Det som kan vara en av de viktigaste sakerna för att få en återkommande kund, är att få kunden att acceptera nyhetsbrev. Då kan man nå sina kunder när som helst med nya bra erbjudanden och kampanjer via e-post/SMS. Och det gör även detta företaget.
Om du är e-handlare rekommenderar vi dig att se över din försäljningstaktik, du kan sälja mer om du testar dig fram eller använder dig av redan fungerande metoder. Vill du inte göra detta själv finns det alltid en Internetkonsult nära till hands ;).
Källa och bilder från Gymgrossisten.com