Maximera din SEO med Whois – En guide till att använda Whois

Posted · Add Comment

Whois är en Internet-protokoll som används för att söka efter information om domänregistreringar. Genom att använda Whois kan du hitta namnet på en domänregistrerare, dess kontaktinformation, namnet på dess DNS-servrar och annan information som kan vara användbar för sökmotoroptimering (SEO). I den här artikeln kommer vi att titta på vad Whois är, hur det fungerarContinue Reading

Google betygsätter din sida – dokument publicerat

Posted · Add Comment

I slutet av förra året släppte Google ett dokument (på engelska) som avslöjar hur de betygsätter en webbplats och dess innehåll. Det råder fortfarande lite oklarheter om PDF:en med 160 sidor egentligen skulle släppas. Eller om detta gjordes publikt efter att den läckt ut på stora vida Internet. I vilket fall så finns den att ta del av förContinue Reading

Trött på 404 sidor som dina besökare?

Posted · Add Comment

Det finns en hel del 404 sidor ute på Internet som inte är så trevliga att hamna på. Anledningen till detta är för att URL strukturen en gång i tiden har haft innehåll på denna platsen. Av någon anledning så har detta innehållet flyttats eller tagits bort av webbplatsens ägare. Det som webbutvecklaren glömt ärContinue Reading

Högre ranking på Google med SSL certifikat

Posted · Add Comment

Google gick i förra veckan ut med att ”säkrare webbplatser” får en minimal ranking fördel i sökresultaten. Vi talar då om Secure Sockets Layer (SSL) certifikat där en webbplats resulterar i ”https” istället för ”http”. Google säger att detta påverkar mindre än 1% av sökningar som görs globalt. Även om det låter väldigt lite såContinue Reading

Mer kunder – 5 bra tips för din e-handel

Posted · Add Comment

Att det finns kärlek mellan e-handel och sökmotoroptimering går det inte att sticka under stolen med. Kraften som driver det framåt är kunder som köper minst en gång. Allra helst flera gång om och om igen. Det kan man få genom att bygga sin webbutik på ett sätt som accepteras av sökmotorerna och sina besökare.Continue Reading

Innehållet – viktigare än vad man kan tro, eller?

Posted · Add Comment

Det är många som ständigt strävar efter viktiga förstaplaceringar på Google. Det kan vara en tuff kamp – speciellt när det handlar om populära sökord. Generellt kan man säga att Google är intresserad av så mycket information som möjligt. Hur Google rankar din webbplats bestäms algoritmiskt beroende på innehållsmängd, nyckelord, länkpopularitet och bilder. Design ochContinue Reading

Vikten av att vara tydlig på webben…

Posted · Add Comment

Det här inlägget ska handla om hur företagare bör marknadsföra sin verksamhet på webben. Ponera att du vill veta vilka företag i en specifik stad som säljer en viss produkt eller tjänst som du eftersöker. Skulle det visa sig att du nästan hittar vad du söker men att det inte framgår i vilken stad företagetContinue Reading

Google och e-handel

Posted · Add Comment

Webben har blivit en oerhörd effektiv säljkanal tack vare e-handelns frammarsch. Dock gäller det att ständigt vara aktiv med sin e-butik och arbeta flitigt med marknadsföring online. För att erhålla bästa möjliga säljprocess är det en självklarhet att ha god inblick i verksamheten. Den som ägnar sig åt e-handel måste tänka på att produktbeskrivningarna börContinue Reading

Grundregler för länkar

Posted · Add Comment

I denna artikeln tänkte vi ta upp grundreglerna gällande (nästan) all länkning som utgår från våra tanka och funderingar. Därför vill vi poängtera att detta inte ska tas som fakta då sökmotoroptimerare har skilda tankar om detta. Vi tar upp både inkommande- och utgående länkar. När det kommer till sökmotoroptimering så har detta en stor inverkan.Continue Reading

Penguin 1.1 är nu släppt

Posted · Add Comment

Under helgen släppte Google sin uppdatering av Penguin 1.1 som är deras vapen mot spam i sökresultaten. Det är fortfarande oklart om de har släppt lite på sin ”regler” eller skärpt dem. Vad som sägs om just Penguin är att den sorterar bort sidor med tunna länkprofiler och ensidiga ankartexter. Den som jobbar aktivt ochContinue Reading