Vi har idag granskat våra främsta konkurrenter som jobbar inom sökmotorbranschen och en del företag erbjuder oseriös sökmotoroptimering till sina kunder. Vi har först och främst granskat deras webbplatser för att se hur väl de är uppbyggda i sökmotoroptimerings syfte. Sedan har vi kollat off-page, samt lite om vilka kunder de har som referenser. Vi tänker inte lista vilka webbsidor eller företag det handlar om, för vi vill inte svartlista någon från att de bedriver en oseriös verksamhet.
Om vi börjar med att titta på deras on-page optimering så följer en del (inte alla) sökmotorernas riktlinjer. De som inte gör det har helt fel upplägg på sin webbsida. Det är white hat man ska jobba med, inte black hat. De följer inte allas eller avviker från delar av vad som är viktigt vid sökmotoroptimering. En webbplats som vi har kollat extra noga på har tre stycken H1 taggar på en sida vilket man inte ska ha, det är troligtvis därför som dem inte har så bra position för sina nyckelord. Dem har även byggt sin webbplats i Joomla utan SEO plugin som fixar till URL:erna. De har konstigt nog lagt till 12 meta nyckelord i källkoden som är helt fel med upprepade ord i olika meningar.
Företag som jobbar och kan SEO vet att content is king. Men varför har några som erbjuder sökmotorpositionering bara ett fåtal sidor på sin webbplats? Vi på Webbdo har precis öppnat upp våran webbplats och har ännu inte hunnit publicera så mycket material på våra sidor, men det jobbar vi på varje dag. Men de som har varit online i flera år då, varför har dem inte mer innehåll på sina webbplatser om dem verkligen vet vad SEO är?
Det går att ranka bra i sökmotorerna med bara ett fåtal sidor, men då måste det göras på rätt sätt. Men det företaget vi syftar på vet varken vad on-page är eller hur sökmotorerna ser på en viss sida.
Vad tar man för slutsats av detta?
Vi ser det som så, kan man inte bygga sin företagssida korrekt enligt sökmotorernas riktlinjer så kan man heller inte göra det till sina kunder. Att kunderna ens vill köpa deras tjänster inom SEO är skrämmande. Troligen har företaget en bra övertalningsförmåga samt ett väldigt komplicerat avtal som kunder lätt faller för och inte förstår sig på helt.
Ni som läser detta och jobbar inom sökmotorbranschen får gärna kommentera och tycka till. Vi svara gärna på era frågor kring detta ämnet.