Personliga sökresultat

Publicerad klockan 10:07

Bild på en dator som visar ett personligt sökresultat

Uppdatering 2016-01-08: Det var över 6 år sen denna bloggposten skrevs. En liten uppdatering till detta inlägget är att Google blivit ännu mer personifierat än det var innan. Nu vid årsskiftet har det även rapporterats om att Google använder en smartphones GPS för att fastställa var du är och anpassar då sökningar efter det. Du kan se om Google ser var du är genom att scrolla längst ner på Google.se när du gjort en sökning. Står din lokala ort där har de använt sig av denna funktionen och anpassar resultatet efter det.

Notera att du kan stänga av detta genom att ändra i inställningar på din telefon genom att inte tillåta Google access till delningsdata som telefonen har. Tänk på att även om du surfar inkognito så kan du ha aktiverat denna delningen till Google.

Förändring – original artikel från 2009

Google har i förra veckan gjort en rad ändringar i sin algoritm. De har bland annat lagt in personliga sökresultat som standard, innan kunde man välja om man ville ha detta eller inte. Alla användare av Google, med eller utan Google-konto har idag en personlig SERP. Med detta menas att om du exempelvis ofta klickar på en webbplats som ligger på plats nummer 8 så kommer den webbsidan snart att ligga på plats nummer 1-2, efter precis samma sökning. Detta menar Google att det är mer personligt, och de är det verkligen men det gynnar inte precis oss som jobbar med sökmotorerna.

Vill du ha det verkliga resultatet?
Sökmotorn Google sparar din sökhistorik i 180 dagar, och på det baserar de ditt egna personliga sökresultat. Men är du som mig så vill du väl ha det verkliga sökresultatet istället för ditt personliga som endast är för dig? Då kan du stänga av denna funktionen väldigt enkelt i Google eller direkt via denna länken.

Sökmotoroptimeringens framtid
Då de flesta Googlare inte kommer att stänga av det personliga sökresultatet så måste man nu som sökmotoroptimerare tänka i andra banor. Man måste väga in välskrivna titlar och beskrivningar tillsammans med SEO så att de blir mer klickvänliga. För Google mäter det personliga sökresultatet efter just klick. Och får en webbplats som vanligtvis ligger på plats nummer 7-8 mer klick än den som har förstaplatsen i det verkliga sökresultatet så kommer de nog snart att byta plats permanent också.

Läs även andra artiklar som jag har skrivit

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *