Radera e-postmeddelande från cPanel – två olika sätt

Publicerad klockan 05:31

Om ens webbhotellkonto i cPanel börjar få ont om utrymme kan det bero på att dina e-postmeddelande tar för mycket utrymme. Notera att det även kan bero på andra saker som att din hemsida tar för mycket plats. Om detta är fallet har vi en guide som kan hjälpa dig här.

Det du kan göra i detta fallet är att ta bort filer / e-postmeddelande du inte vill ha eller alternativt uppgradera till ett större webbhotellkonto. Du kan jämföra webbhotellskonto här samt läsa mer om tekniska detaljer.

Om du har viktiga mail som du vill spara, ladda ner dessa eller ta en backup så att de inte försvinner av misstag när du följer denna guiden!

Kolla om dina e-postmeddelanden tar plats

Storlek på e-postkontoInnan vi börjar med att kasta oss in i att radera meddelande ska vi först ta reda på om det verkligen är dina e-postmeddelande som tar utrymme. Detta gör vi genom att logga in på cPanel. Under E-postkonto eller Email Accounts som det engelska order är listas alla dina e-postadresser. Scrolla ner på sidan för att se dessa.

Under ”Usage / Quota / %” ser du hur mycket totalt utrymme varje e-postkonto har samt hur mycket som är utnyttjat. Den normala storleken som tilldelas ett e-postkonto (om du inte ändrat detta vid skapandet) är 250 MB. Ser du ett konto som har 250 / 250 MB så är det proppfullt av meddelande och kan varken läsa in mer i inkorgen eller utkorgen.

Du kan i denna situationen välja att att utöka storleken på kontot genom att klicka ”Change Quota” och tilldela en specifik e-postadress mer utrymme. Denna inställningen gör du på samma sidan du ser alla dina e-postkonton på.

Notera att du enbart kan höja denna gränsen om ditt totala utrymme för cPanel ej överskridits.

Ändra utrymme på e-postkonto

Radera e-postmeddelande för specifikt e-post

När man skapar en e-postadress blir den tilldelad olika kataloger likt – inkorg, utkast, papperskorg och utkast. Även andra kataloger om du valt att skapa dessa själv för att organisera dina e-postmeddelande. Det man kan göra är att ta bort alla e-postmeddelande för en specifik katalog. I denna guiden tänkte vi ta bort katalogen ”Papperskorgen” då det är mail som vi slängt tidigare och inte har nytta av.

Editera kataloger i RoundcubeDet enklaste och snabbaste sättet att frigöra utrymme för ett e-postkonto är att att använda sig av någon av våra e-postklienter. I detta fallet har vi valt Roundcube. När man väl är inne i e-postklienten väljer man att administrera dina kataloger. Detta gör man längst ner till vänster i hörnet, klicka på kugghjulet som även visas på bilden till vänster på denna sidan. Och sedan på ”Manage folders”.

Upp kommer en lista med alla dina kataloger för den specifika e-postadressen du valt.

Nu är det viktigt att du väljer / markera katalogen du vill rensa på e-postmeddelande. När den är markerad klickar du på kugghjulet igen och du får upp två val. Ett är att radera hela katalogen eller att tömma den på e-post.

Välj ”Empty” vilket menar att du vill behålla katalogen med radera / ta bort alla e-postmeddelande i den. Sen är det klart.

radera e-postmeddelande i specifik katalog

Snabbradering av e-post via cPanel

Om du inte har några viktiga mail att spara kan du välja att radera alla snabbt och enkelt. Du behöver bara välja att radera e-postkontot och sen lägga till det igen. Under e-postkonto / E-mail accounts har du en flik som det står ”Delete”. Klicka där och radera e-postadressen. Efter kommer alla maila att försvinna.

Radera e-postkonto i cPanel

Efter kan du välja att skapa denna e-postadressen igen och du kommer ha en ny fräsch start utan några gamla e-postmeddelande. Du kan också behöva ställa in externa inställningar på e-postadressen om du haft detta inställt tidigare. Om du glömt bort hur man ställer in detta har vi en guide till dig här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *