Meta-taggar använder man på webbplatser för att berätta för sökmotorerna vad sidan innehåller samt om dem ska indexera den eller inte. Dessa taggarna syns inte för besökare, man lägger dem i källkoden mellan (<head></head>) för att enbart visa sökmotorerna denna informationen.
Här hittar du dem vanligaste meta-taggarna som vi i Sverige använder oss av på våra webbplatser.
Vilket språk har du på din webbplats?
<meta http-equiv=”Content-Language” content=”sv”/>
Vill du ha din webbsida indexerad i sökmotorerna samt att robotarna följer alla länkarna?
(JA) <meta name=”robots” content=”index,follow”/>
(NEJ) <meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/>
Beskrivning av vad din webbsida handlar om.
<meta name=”description” content=”Här lägger du in text som beskriver vad din webbsida handlar om, max 160 tecken” />
Vilka är nyckelorden för din sida?
<meta name=”keywords” content=”ord1, ord2, ord3, ord4, ord5,” />
Är din webbsida kopieringsskyddad?
<meta name=”copyright” content=”Din kopieringsskyddade text”/>
Det finns flera olika meta-taggar men dessa över är dem vanligaste. Mer behövs inte, om man inte driver en väldigt stor e-butik med flera olika varor. Då kan man behöva lägga in lite mer taggar som berättar lite mer för sökmotorerna.