Meta-taggar - detta ska du veta

Meta-taggar använder man på webbplatser för att berätta för sökmotorerna vad sidan innehåller samt om dem ska indexera den eller inte. Dessa taggarna syns inte för besökare, man lägger dem i källkoden mellan (<head></head>) för att enbart visa sökmotorerna denna informationen.

De vanligaste meta-taggarna

Här hittar du dem vanligaste meta-taggarna som vi i Sverige använder oss av på våra webbplatser.

Vilket språk har du på din webbplats?

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”sv”/>

Vill du ha din webbsida indexerad i sökmotorerna samt att robotarna följer alla länkarna?

(JA) <meta name=”robots” content=”index,follow”/>

(NEJ) <meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/>

Beskrivning av vad din webbsida handlar om.

<meta name=”description” content=”Här lägger du in text som beskriver vad din webbsida handlar om, max 160 tecken” />

Vilka är nyckelorden för din sida?

<meta name=”keywords” content=”ord1, ord2, ord3, ord4, ord5,” />

Är din webbsida kopieringsskyddad?

<meta name=”copyright” content=”Din kopieringsskyddade text”/>

Det finns flera olika meta-taggar men dessa över är dem vanligaste. Mer behövs inte, om man inte driver en väldigt stor e-butik med flera olika varor. Då kan man behöva lägga in lite mer taggar som berättar lite mer för sökmotorerna.