Underhåll din hemsida som ett proffs

Posted · Add Comment

När man gör större underhåll som att byta ut program eller plugin är det viktigt att inte bara uppdatera och hoppas på det bästa. Allt kan hända vid en uppdatering av en hemsida även om man utvecklat något själv och vet med sig om att allt är OK och inget kan hända.

Det kvittar om man är proffs eller nybörjare på detta – Allt kan hända även den främsta utvecklaren.

Uppdatering av hemsida

Jag tror inte jag träffat en enda utvecklare som INTE sagt ”det är ingen fara – det är bara att köra på så ser vi vad som händer”. Sen händer det, funktioner sluta fungera. Den ena fixen efter den andra implementeras för något som skulle fungera till 100% från början, men inte gör det. Utvecklaren börja svettas och funderar på att rulla tillbaka allt (även kallat rollback). Men sen händer det. Hur ska man rulla tillbaka något som redan är implementerat? Kan man backa / ångra allt man gjort så att allt blir som vanligt igen?

Svaret är JA, om du följer råden under.

Underhåll i flera steg

I denna artikeln har vi inte använt oss av tekniska termer, detta för att alla ska förstå och kunna använda sig av tipsen maximalt. Man kan dela upp sina underhåll i flera steg. De vanligaste är förbättringar, reparationer och kärnreleaser.

De vanligaste åtgärderna

Förbättringar – Det är uppdateringar till sitt system på funktioner som redan finns men som man uppgraderar till det bättre. Kanske handlar det om prestandaförbättringar, ett nytt fält som ska läggas till eller rent av en minimal kodsnutt som ska förfinas. Det kan vara vad som helst men funktionen ska redan finnas i din hemsidas frontend (det som dina besökare ser) eller backend (administrationsgränssnittet) för att kunna kategoriserar sig till kategorin förbättringar.

Ändringar görs oftast i så kallade tilläggsprogram / plugins för att inte röra kärnan av sitt system. Detta för att göra en säker uppdatering av systemet utan att påverka kärnan eller andra plugin.

Reparationer – Funktioner som inte fungerar som de ska men att det finns tillfälliga lösningar (workaround). Detta kan rikta sig både till frontend och backend systemet. Planerade underhåll i kategorin ”reparationer” görs när man vill fixa till något som inte fungerar som det ska men kommer att göra det efter att implementation gjorts på felet. En allt för ofta vanlighet efter att något fixas är att andra problem dyker upp efteråt. Då får man undersöka vad nästa fel är och planera en åtgärd åt det också. Om den så kallade reparationen gör mer skada efter implementation bör man göra en rollback som vi kommer att skriva om längre ner på denna sidan.

Kärnreleaser – Detta är underhåll som görs i kärnan av ens hemsida. Dessa bör begränsas till några enstaka varje år för att det är de mest kritiska underhållen man kan göra. Man kan säga att detta är själva hjärnan som styralla ens tilläggsprogram och funktioner på hemsidan. Om denna sluta fungerar så kan man hamna i mycket kritiska lägen vilket kan påverka allt.

Testmiljö ett tryggt val

Uppdatera WordPress på rätt sätt

Som webbutvecklare bör man alltid ha en produktionsmiljö och en testmiljö. Dessa ska efter releaser vara matchade till 100%. På detta sättet säkerställer man att en produktionswebbplats hela tiden fungerar som man vill. Vill man gå steget längre ska man också ha en utvecklingsmiljö där man först testar sina ändringar innan det fasas över till produktion- och testmiljön.

Det tar längre tid att jobba på detta sättet men kvalitén blir oerhört mycket högre!

Visste du att vi kan hjälpa till med allt inom WordPress?
Läs mer om priser och tjänster här.

Webbdo använder olika domäner

Om vi ska ta våran webbplats webbdo.se (produktionsmiljö) som ett exempel. Denna domänen är vad våra kunder ser och våran hemsida utåt. Men vi har även en testmiljö på domänen webbdo.com. På .COM domänen utvecklar vi Webbdo och gör tester innan det implementeras på .SE domänen. När vi bekräftat och testat att allt fungerar på .COM domänen rullar vi över den nya versionen på .SE domänen. Processen är likt denna fast båda domänerna ligger på samma webbhotell.

Man behöver inte ha en extra domän för att skilja miljöerna åt. Man kan lika väl skapa subdomäner, exempelvis test.webbdo.se. Då är miljöerna åtskilda lika bra som om de vore på olika domännamn.

På detta sättet säkerställer vi att allt fungerar innan den nya versionen av våran webbplats går live.

Om du vill sätta dig in mer hur du kan skapa en test miljö för WordPress rekommenderar jag artikeln från wpmudev. Där hittar du flera bra resurser för att göra allt på ett smidigt sätt.

Backup – en extra livlina

Oavsett om ens webbhotell tar backupper ska man alltid generera en extra livlina för sig själv och ta egna kopior. Speciellt om man inte har en testmiljö för sina projekt. Går något fel kan man enkelt återställa sin webbplats till ett tidigare datum så att ens ändringar tas bort. Det är alltid en trygghet och ger en extra andrum om något skulle gå snett.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *