Vi lever i en digital värld där internet är en viktig del av vår vardag. De flesta människor använder internet för att hitta information, produkter och tjänster. Därför är det viktigt för företagare att ha en webbplats för att kunna nå ut till sin målgrupp.
Här är några av fördelarna med att ha en webbplats som företagare:
Öka synligheten och nå ut till fler kunder
Att ha en webbplats gör det enklare för potentiella kunder att hitta ditt företag på nätet. När du har en webbplats kan du också använda sökmotoroptimering (SEO) för att öka synligheten för din webbplats i sökmotorerna. Detta innebär att när någon söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder, kommer din webbplats att visas högre upp i sökresultaten. Och det är säkert därför du just nu befinner dig på denna sidan. För att du sökte på något via en sökmotor som Google & Bing och fick då en träff på domänen www.webbdo.se.
För att göra din webbplats synlig för fler människor kan du också marknadsföra din webbplats på sociala medier, i annonser och i andra onlinekanaler. Exempel på dessa är Twitter.com & Facebook.com. Även Instagram.com passar bra för verksamheter som vill visa upp vad dem gör i bild och video!
Bygga ditt varumärke
En webbplats kan hjälpa dig att bygga ditt varumärke online genom att ge dig möjlighet att visa upp din expertis, dina produkter och dina tjänster. En professionellt utformad webbplats kan hjälpa dig att skapa en trovärdig och professionell ”image”, vilket kan öka förtroendet för ditt varumärke.
En annan fördel med att ha en webbplats är att du kan skapa en blogg eller en resurssektion på din webbplats där du kan publicera relevant innehåll som intresserar din målgrupp. Detta kan hjälpa dig att positionera ditt företag som en expert inom din bransch och öka din trovärdighet.
Det finns mängder med professionella verktyg du kan använda dig av för att få en snygg och välbyggd webbplats. Vi på Webbdo erbjuder mängder av verktyg som WordPress och över 400 andra program med automatisk installation. Sen får du som företagare utforma det precis som du vill utan att det krävs förkunskapar om databaser, HTML eller komplicerad javascript!
Sätt igång redan idag genom att registerea ett domännamn som passar din verksamhet! Samt köp ett stabilt webbhotell med över 14 års erfarenhet som Webbdo!
Förbättra kundupplevelsen
Att ha en webbplats ger dina kunder möjlighet att få information om ditt företag och dina produkter och tjänster när som helst på dygnet. Det ger också dina kunder möjlighet att köpa dina produkter och tjänster online, vilket kan göra det mer bekvämt för dem att göra affärer med dig.
Du kan också använda din webbplats för att skapa en mer personlig kundupplevelse genom att erbjuda enkel kontakt genom en kontaktformulär eller en chatt. Genom att svara på frågor och ge råd kan du bygga förtroende med dina kunder och skapa långsiktiga kundrelationer. Och allt detta sker i bakgrunden när du fokuserar på din kärnverksamhet. Din webbplats kommer vara öppen alla dagar i veckan – året runt 24-timmar om dygnet! Det enda du betar för är ditt domännamn (runt 190 kr/år) samt webbhotell som finns från 1000 kr/år.
Öka försäljningen och skapa en konkurrensfördel
Att ha en webbplats kan ge dig en konkurrensfördel gentemot dina konkurrenter som inte har en webbplats. En välutformad webbplats kan hjälpa dig att sticka ut på marknaden och ge ditt företag en mer professionell och trovärdig ”image”.
En webbplats kan öka din försäljning genom att göra det enklare för kunder att köpa dina produkter och tjänster. Du kan också använda din webbplats för att marknadsföra nya produkter och tjänster till din målgrupp.
Att ha en webbplats kan ge dig en konkurrensfördel gentemot dina konkurrenter som inte har en webbplats. En välutformad webbplats kan hjälpa dig att sticka ut på marknaden och ge ditt företag en mer professionell och trovärdig image.
Behöver du hjälp med detta har vi på Webbdo en tjänst för just detta inom utformning och webbdesign.
En webbplats kan också hjälpa dig att differentiera ditt företag genom att visa upp vad som gör ditt företag unikt. Du kan till exempel visa upp kundrecensioner, utmärkelser eller certifieringar av olika slag.
Läs mer om försäljning och marknadsföring via artiklarna under;
Mäta och analysera resultat
Din webbplats ger dig möjlighet att mäta och analysera resultatet av din marknadsföring och försäljning. Du kan använda webbplatsstatistik för att se hur många besökare du har, vilka sidor som är mest populära och hur länge besökarna stannar på din webbplats. En annan viktig del är att du även kan se var besökaren kommer ifrån. Fokuserar din verksamhet lokalt är ditt intresse närliggande personer. Säljer du globalt ser du även detta också.
Ett verktyg som vi använt i över 13 år är Google Analytics. Besök webbplatsen via denna länken https://analytics.google.com/analytics/web/
Enklare att kommunicera med kunder
Personligen så gillar jag inte alls att ringa till ett företag och väntar i en telefonkö. Inte heller passar det mig att åka till ett företag och prata om vad man behöver/vill ha hjälp med på plats. Det absolut bästa alternativt är att skicka e-post och ställa sina frågor där. Det kan ta lite längre tid men är det inte bråttom så är det detta tillvägagångssättet jag föredrar att kommunicera med olika företag.