Frågor och svar (FAQ)

F.A.Q om webbhotellet - guider för hjälpPå denna avdelningen av Webbdo hittar du de främsta frågorna och svaren (FAQ) vad våra nuvarande kunder undrar över. Förutom detta hittar du även en lista på flera guiden som beskriver hur delar av vårt webbhotell fungerar. Bland annat kan du läsa om hur du skapar en e-postadress enkelt, lägger till extra domännamn samt mycket mera!

En annan viktigt premium tjänst att nämna är att vi har automatisk installation av flera hundra webbprogram. Dessa är bland annat WordPress, Drupal och Joomla.

Välkommen att läsa under om våra främsta frågor och svar. Finner du inte vad du letar efter där är du välkommen att kontakta kundtjänst som gladeligen hjälper dig!

Vi är Webbdo - vi skapar webb!

Kanske du just nu vill veta varför du ska välja Webbdo?

FAQ - Frågor och svar

Hur lång tid tar det innan mitt konto aktiveras?

Efter att du har fyllt i beställningsformuläret och skickat iväg det till oss så kommer ditt konto att aktiveras inom 24 timmar. Oftast så sätter vi upp det redan inom 1-3 timmar efter att vi mottagit beställningen, du får då ett e-postmeddelande av Webbdo när det är klart.

Vänligen notera att våra e-postmeddelanden kan hamna i din skräppost då de innehåller en PDF som är fakturan. Kontrollera där för att se om du fått inloggningsuppgifter av oss innan du kontaktar oss. Vi rekommenderar även att du läggar till support@webbdo.se i din kontaktlista hos din e-postleverantör. Då kommer du med all säkerhet att kunna motta våra e-postmeddelande direkt i din inkorg.

När registreras mitt domännamn efter beställning?

Vi registrerar ditt domännamn först när fakturan är betald. Innan dess kan vi inte göra det för att försäkra oss om att du verkligen vill ha den domänen. Vill du snabba på denna processen accepterar vi om du bifogar en kopia på din betalning. Då registreras din domän direkt samt öppnat vi upp ett konto på vårt webbhotell.

Får jag kontroll över min domän om ni registrerar den?

Ja, du äger och kontrollerar domänen helt och hållet. Vi registrerar den bara åt dig. Du kan logga in och flytta den eller göra vad du vill med den, när du vill.

Jag vill flytta över en domän till Webbdo, hur?

Du kan peka om den från ditt nuvarande webbhotell till namnservrarna under.
  • ns1.webbdo.se - 198.49.74.67
  • ns2.webbdo.se - 198.49.74.68

Vet du inte hur man gör och vill ha hjälp med att göra flytten så hjälper vi dig helt kostnadsfritt med det! Notera att efter du bytt namnservrar på ett domännamn tar det 12-24 timmar innan ändringen är genomförd! Du kommer därför ej att se resultat direkt. Dessvärre finns det inget sätt att påskynda denna processen på, det är samma hos alla leverantörer.

Kan jag administrera mitt konto innan domän flyttas?

Ja, det är inga problem. Beroende på vilken server du ligger på så kan du logga in på IP-adressen till den. Med inloggningsuppgifterna vi har skickat till dig, kan du gå till http://198.49.74.66/cpanel/ och logga in. Fungerar inte det så ber vi dig att kontakta kundtjänst för att erhålla korrekt IP-adress. Om du flyttar ditt innehåll innan du pekar om din domän så kan du se resultatet via URLen 198.49.74.66/~DittAnvändarnamn

Kan jag ha en dedikerad IP-adress hos Webbdo?

Som kund hos oss kan du välja att köpa till en eller flera dedikerade IP-adresser som då blir dina egna. Det kostar 49 kr/mån som betalas årsvis.

Erbjuder ni SSL certifikat som gör min hemsida säkrare?

Vi erbjuder SSL certifikat genom 3:e parts leverantör med 2048 bit kryptering. Vi hjälper givetvis med installationen kostnadsfritt om ni köper SSL certifikat genom oss som vi inte tar ut någon extra avgift för.

Har ni pengarna tillbaka garanti?

Ja, vi ger dig 30 dagars öppet köp på samtliga webbhotellspaket från den dagen beställningen gjordes. Vi ger inga pengar tillbaka om du betalat oss för att registrera ett domännamn och vi hunnit göra det. Och andra sidan så äger du domännamnet även om du väljer att avsluta ditt webbhotellskonto hos oss.

Kan jag ha flera domäner på samma konto?

Ja, på det minsta paket ”Webbdo Silver” kan du ha 2 extra aktiva domäner. Och det största ”Webbdo Diamant” näst intill obegränsat (1000 st). Ska du ha flera domäner kopplat till ett webbhotellskonto så får du välja det som passar dig bäst.

Har du uppsägningstid?

Nej, jag vill enbart ha nöjda kunder. Vill en kund säga upp sitt webbhotell så kan de när som helst göra det. Dock så betalas inte resterande belopp tillbaka till kunden. Även om vi exempelvis skickat ut en faktura för kommande webbhotellsperiod kan kunden välja att inte förnya. Kontot avslutas då och fakturan makuleras.

Driftinformation på webbhotellsmiljö

Om driftstörningar uppstår av att vi gör uppdateringar eller att det strular med någon av våra servrar så kommer detta att publiceras på bloggen. Vi kommer även i förväg kontakta kunder via e-post vid större uppdateringar. Kolla våra senaste avbrott här.

Vad för sorts servrar använder ni?

Som det står på förstasidan på vårt webbhotell så använder vi topp-modern server teknik som vi vågar påstår slår 95% av alla webbhotellen i Sverige! Om du tröttnat på ditt gamla webbhotell och söker efter ett snabbt kan Webbdo vara svaret. Testa oss innan köp så kan du se själv! Våran hårdvara byts ut och förnyas hela tiden - detta för att du som kund ska känna att dina hemsidor hostas på bästa tänkbara webbhotell.

Kan man betala varje månad istället för varje år?

Nej, det är inte möjligt att betala månadsvis för tillfället. Våra årsavgifter kan jämföras med andra webbhotells månadsavgifter, så det är fakturering en gång om året vi erbjuder till väldigt bra pris.

Kan jag betala med kort online?

Vi erbjuder endast betalning mot faktura i dagsläget samt bitcoin som alternativ. Alternativt Monero (XMR) eller Ripple (XRP) som också är kända kryptovalutor. Vi håller på att se över andra betalningsmetoder för att göra det smidigt för alla kunder att betala på sättet de själva vill.

Har ni f-skattsedel?

Ja, vi är momsregistrerade med f-skatt. Org.nr: SE870226-XXXX.

Används Linux eller Windows servrar?

I dagsläget erbjuder vi enbart hosting via Linux servrar. Vi håller på att se över alternativa lösningar för att erbjuda Windows miljö för de kunder som vill ha detta. Men i dagsläget har vi som sagt enbart Linux servrar.

MySQL och PHP version

För att erbjuda en stabil servermiljö med främsta programvaran använder vi oss utan MySQL 5.6. I PHP version har vi något alldeles extra, en så kallad premium tjänst utan extra kostnad. Med detta menar vi att du inte är begränsad till att använda en viss PHP-version. Utan du kan helt och hållet välja version av PHP själv. Denna inställningen återfinns i din kontrollpanel!

Jag har en rabattkod - var aktiverar jag denna?

Om du har fått en rabattkod kan denna aktiveras genom att du gör en beställning av webbhotell och domännamn. Du kan välja att skriva in denna koden i fältet "rabattkod". Alternativt i meddelandefältet så ser våra medarbetare detta och ger avdrag på din faktura.

15% rabatt på återkommande faktura

Om du är pensionär, föräldraledig, långtidssjukskriven eller studerar har du möjlighet att få 15% rabatt från andra året du är kund hos Webbdo! Detta erbjudandet gäller enbart för personer inom dessa fyra områdena. Notera också att det ej gäller för domännamn utan enbart webbhotellskostnaden.

Kostnadsfri domän första året

Alla kunder som väljer att köpa webbhotell i 1 år från oss får en kostnadsfri domän till ett värde av 139-159 kr. Domänen registreras till 100% på dig som kund och kan flyttas till andra webbhotell med hjälp av auth-id. Du som kund har full kontroll att göra precis vad du vill med den. Även om du väljer att ej vara kvar som webbhotellskund de kommande år. Du behåller oavsett domänen om du väljer att förnya den själv.

Hur hittar jag mitt kundnummer?

På din faktura från oss kan du se ditt kundnummer. Det består av minst 5 siffror och återfinns uppe till höger på fakturan.

Jag har glömt lösenordet till cPanel

Om du har glömt till lösenord till kontrollpanelen cPanel måste du kontakta kundtjänst. Notera att vi har väldigt hög säkerhet och kräver därför en del kontrollfrågor. Vänligen skicka med följande för att få ditt lösenord och användarnamn återställt.

1. Vänligen ange ditt kundnummer.
2. Skicka med information om vilken domän/hemsida det gäller.
3. Begäran om nytt lösenord måste skickas från e-postadressen beställningen av webbhotellet gjordes ifrån.

Jag ska betala en faktura - vilken referens (OCR) ska jag använda?

Vänligen ange ditt fakturanummer, kundnummer eller domännamn. Alla dessa referenser är unika! Du återfinner dessa på fakturan du fått utskickad till dig på e-post.